Kitap Cevapları TIKLA
Soru Sor TIKLA
9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Cevapları Sayfa 335

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Sayfa 335 Cevapları Meb Yayınları‘na ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Cevapları Sayfa 335

Aşağıdaki metinleri okuyunuz. Soruları okuduğunuz metinler çerçevesinde cevaplayınız. (Alıntı metnin aslına sadık kalınmıştır.)

I. METİN

TURGUT ÖZAKMAN’IN OYUN YAZARLIĞININ GELİŞİM AŞAMALARI

Türk oyun yazarlığı, “oyun” türünde yazmayı uğraş edinmiş yazarların sayıca çoğaldığı 1950’lerden bu yana yeni yeni aşamalara ulaşmıştır. Yazarlığa 50’lerde başlayan ve günümüze dek ürettiği yirmi dolaylarında oyunla, Türk tiyatrosunun yönelişlerini belirlemede önemli katkıları olan Turgut Özak- man, tiyatro yazarlarımız arasında en ön sıralarda yer almaktadır.
Özakman ilk oyunu Masum Katilleri onaltı yaşındayken yazmıştı. 1951de Devlet Tiyatrosunda sahnelenen Pembe Evin Kaderiyle henüz yirmi bir yaşındayken tiyatro yazarı olarak üne ulaştı. Profesyonel yazarlık yaşamına tiyatroyla başlamış olması, Özakman’ın “sahnede sunulacak bir “olay”ı dile getirirken, “oyun” türüne yatkın bir biçimlendirme yetkinliğine, bir dolu oyun yazarımıza oranla, çok daha erken ulaşmasını sağlamıştır. Bu yetkinliğin temel öğelerinden biri “kişileştirmeye denk düşen sahne dili kullanımıdır.
(…)
Özakman ilk oyunundan son oyununa dek, oyun yazarı olarak en üstün iki özelliği olan “çarpıcı dramatik durumlar yaratma” ve “söyleşim kotarma” ustalığını sürdürmüştür. Sevda Şener yazarın dil kullanımı bağlamındaki erdemlerini şöyle dile getiriyor:
Turgut Özakman’ın bir başarısı da oyun kişilerini, kendi kişiliklerine aykırı düşürmeden zekice ko- nuşturabilmesidir. Yazar, sanki Türk insanının günlük hayatta edepli bir suskunluk altında gizlediği espri gücünü keşfetmiştir.
Özakman’ın özellikle ikinci dönem oyunlarında görülen temel özelliği ise yapıtlarını “sahneden bakarak” yazmış olmasıdır. İkinci dönem oyunları, hep açık uçlu öykülere yaslanmasına, “oyunsu” öge- lerin çokluğuna, oyunların esnek dokunmuşluğuna karşın, Ah Şu Gençler dışında, son derece ustaca kurgulanmış, gereksiz söyleşim ya da olaylardan alabildiğine arındırılmış, sahnede vurucu bir anlatıma kolayca ulaşan, şarkı ve dansı sahnede olayın bütününe bağıntılı kılan bir “biçim” ustalığının ürünüdür. Bu bağlamda, Özakman’ın tiyatro yazarlığının bir uzmanlık işi olduğunu en iyi kavramış ve bu alanda “uzman” olmayı başarmış yazarlarımızın başında geldiği rahatça söylenebilir.
(…)
Özakman’ın gülmecesi, yazarın insancı yaklaşımını sahneye aktarması aktarma yolunda kullandığı en güçlü silahtır.
(…)
Ayşegül Yüksel

  • Cevap: Bu sayfada soru bulunmamaktadır.

9. Sınıf Meb Yayınları Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Sayfa 335 Cevabı ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.

☺️ BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER!
0
happy
0
clap
0
love
0
confused
0
sad
0
unlike
0
angry

Yorum Yap

** Yorumun incelendikten sonra yayımlanacak!