Kitap Cevapları TIKLA
Soru Sor TIKLA
10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik

10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Cevapları Sayfa 57

10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Sayfa 57 Cevapları Meb Yayınları‘na ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.

10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Cevapları Sayfa 57

Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız. (Metin düzenlenmiştir.)

Çağdaş Türk Edebiyatı Üzerine

Çağdaş edebiyat, çağı yakalayan çağın imkânlarıyla konuşabilen edebiyattır. Unutulmamalıdır ki her edebî dönem kendi döneminde ve şartlarında çağdaştır. Ancak bir edebiyat, çağın yeniliklerini takip edemez ve kendi içinde gelişemezse değişme kaçınılmaz olur. Bu değişme önce insanda ve toplumda başlar. Bu nedenle 19. yüzyıl Türk edebiyatını, A. Hamdi Tanpınar, “Türk insanında başlayan bir buhranın, yeni ufuklar ve değerler etrafında yavaş yavaş kurulan bir iç düzenin tarihi.” olarak değerlendirir. Yenilenmeye ve Batı tarzını yakalamaya çalışan sanatkârlar için 1839 tarihi önemli bir tarihtir. Tanzimat Fermanının ilan edildiği bu tarih, öncelikle askerî alanda yapılmak istenen düzenlemeleri içine alır. Zaten Tanzimat kelime olarak; tanzim etmek, düzenlemek demektir. Yeni Türk edebiyatının Batılı manada olanı bu tarihte başlar. Kenan Akyüz Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri adlı eserinde bu dönemi şu sözlerle değerlendirir: “Tanzimat devrinde Batı edebiyatı demek, Fransız edebiyatı demektir. Bütün türlerde ilk tanınan ve örnek alınan yazar ve şairler bu edebiyatın temsilcileridir.” Tercümelerle başlayan yeni türleri tanıma gayreti, asıl ürünlerin verildiği tarih olan 1860 yılından sonra da devam edecektir. O hâlde 1839’dan 1860 yılına kadar olan dönem, daha çok tercümeler yoluyla Batının, özellikle Fransız edebiyatının eserlerinin tanındığı ve bu vesileyle yeni türlerin edebiyatımıza girmeye başlandığı bir dönemdir.

Tanzimat’ın ilk nesli özellikle sosyal ve politik bir duyuş tarzını geliştirmiştir. Bunda içinde bulunulan şartların büyük etkisi vardır. Şinasi, Namık Kemal ve Ziya Paşanın simgelediği Tanzimat’ın ilk nesli, sosyal faydayı amaç edinmiştir. Bu nesil doğuya giden bir gemide Batı’ya yüzünü çevirmiş bir yolcuya benzer. Yetişme şartları, aldığı eğitim tamamen Doğuluyken, onlar Batı’nın rüzgârlarına kendilerini vermiş, belki de şartlar sebebiyle bunu yapmak zorunda kalmış bir nesildir.

Tanzimat’ın ikinci nesli ise daha çok günlük küçük hassasiyetlerin peşinde koşan romantik bir nesildir. Günlük küçük şeyleri konu alan hassas yaratışlı bu nesil, ölüm karşısında tam bir teslimiyet içindedir. Tabiat içinde olmaktan hoşlanırlar. Tabiatın bir ruhu olduğuna inanırlar. Tabiat şiirleri, pastoral şiirler Hamit’in “Sahrasıyla başlar. Bu dönem daha sonra gelecek olan Servet-i Fünun neslinin âdeta hazırlayıcısı gibidir.
(…)
Hacer Gülşen, Çağdaş Türk Edebiyatı Üzerine

1. Verilen metinde yazar konuyu nesnel mi yoksa öznel bir tavırla mı anlatmıştır? Metinden örneklerle açıklayınız.

  • Cevap: Amacı bilgilendirmek olan yazarın konuyu ele alışında “Bu nesil doğuya giden bir gemide Batıya yüzünü çevirmiş bir yolcuya benzer. “ gibi ifadelerle öznellik yer yer bulunmakla birlikte nesnelliği ön planda tuttuğu görülür. Yazar “Tanzimat Fermanının ilan edildiği bu tarih, öncelikle askerî alanda yapılmak istenen düzenlemeleri içine alır” tarzı nesnel ifadelerle herkes için geçerli, kanıtlanabilir bilgiler ve açıklamalar sunmuştur.

10. Sınıf Meb Yayınları Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Sayfa 57 Cevabı ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.

☺️ BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER!
0
happy
0
clap
0
love
0
confused
0
sad
0
unlike
0
angry

Yorum Yap

** Yorumun incelendikten sonra yayımlanacak!