9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Sayfa 347 Cevapları Meb Yayınları‘na ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.
9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Cevapları Sayfa 347
Metni okuyunuz. Aşağıdaki soruları okuduğunuz metin çerçevesinde cevaplayınız. (Alıntı metnin aslına sadık kalınmıştır.)
PEYAMİ SAFA
1899-1961
(…)
Romancılığı
Bir makalesinde “Tahlil romanının, Türk edebiyatına benimle girdiğini söyleyen Nurullah Ataç, haklı mıdır bilmiyorum. Fakat, Şimşek adındaki acemice ve sathî tahlil denemelerinden sonraki romanlarımda, insan ruhunun güneşsiz, hatta yıldızsız taraflarına nüfuz etmek için sarfettiğim gayretlerin arttığını biliyorum. Böylece roman sanatının insanın iç macerasını birinci plâna atarak sinema sanatından ayrılabileceğini düşünüyorum” diyen Peyami Safa, romancılığının sırlarını vermiş oluyor.
O bir tahlil romancısıdır. Yani kişilere ve eşyaya psikolojik bir dikkat ile bakar. Şuur ile alt şuuru araştırır. Maddî, manevî ıstırap dolu hayatları, hasta beden ve ruhları, ahlâk bunalımlarını, kişi-toplum çatışmalarını, vicdan azaplarını; günah, hayâsızlık, kopmuşluk, işe yaramazlık, yalnızlık duygularını, önsezileri, ruh hastalıklarını ve psikolojik deneyişlerini konu edinir.
Bu tarz tahlil romanlarında olay değil, kişilerin, eşyanın ve bizzat olayın ince bir dikkatle çözümlenmesi (tahlil-analiz) önemlidir. Böylece insanın iç macerasını ele alan çağdaş roman, (Batıdaki benzerleri gibi) sinemaya benzemekten, yani sırf bir olay etrafında dönmekten kurtulmaktadır.
Peyamî Safa, iç maceranın yanısıra kişilerin sosyal çatışmalarını da ele alarak psiko-sosyal türde romanlar vermiştir, denilebilir. Çünkü ünlü eserlerinde sosyal olayların insan ruhları üstündeki etkilerini araştırmıştır. Sözgelişi:
Mahşerde I. Dünya Harbi sonunun ahlâk çöküşleri; 9. Hariciye Koğuşunda Çanakkale savunması yıllarında hasta bir gencin bunalımları ve facia korkusu; Fatih Harbiye’de, ters anlaşılarak taklit edilen Batının bize getirdiği bunalımlar, Matmazel Noraliyanın Koltuğunda, ruh huzuru arama ve sosyal yıkımlardan felsefî kurtuluşa geçme yolları, Yalnızız’da günümüz insanının hayal kırılışları… ele alınmış bulunmaktadır.
“Sanatkâr ister istemez sosyal bir görüşün temsilcisidir. Romanda kahramanlardan biri romancının sosyal görüşünü açıklayabilir” diyen Peyami Safa, her eserinde kendi sosyal görüşlerini savunan bir kahraman bulundurur.
Fakat romanın açıktan açığa bir dâva tutmasını, bir iddiayı ispat, bir görüşü telkin için yazılmasını uygun görmez.
(…)
Ahmet Kabaklı, Türk Edebiyatı III, Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları, İstanbul, 2004.
- Cevap: Bu sayfada soru bulunmamaktadır.
9. Sınıf Meb Yayınları Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Sayfa 347 Cevabı ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.