6. sınıf Türkçe ders kitabı Oyun metni cevapları ve soruları, Ekoyay Yayınları sayfa 83-85-86-87-88-89-90
(3. Tema Çocuk Dünyası Teması)
Oyun Metni Cevapları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 83 Cevapları Ekoyay Yayınları
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. “Oyun” kavramı size neler çağrıştırıyor? Söyleyiniz.
(örnek) Eğlence, hayal dünyası, oyuncak, kural, bilgisayar…
2. Oyun oynarken kendinizi nasıl hissediyorsunuz?
(örnek) Kendimi özgür ve mutlu hissediyorum.
3. Oyun oynanmayan bir dünya nasıl olurdu?
(örnek) Oyun oynanmayan bir dünya gelişemezdi. Çünkü çocuklar oyun oynayarak kendilerini geliştirirler. Çocuklar gelişemezse dünya da gelişemezdi. Ayrıca dünya çok sıkıcı bir yer olurdu.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 85 Cevapları Ekoyay Yayınları
1. ETKİNLİK
a. Okuduğunuz metinde anlamını bilmediğiniz kelime ve kelime gruplarını, bunların anlamlarıyla ilgili tahminlerinizi aşağıya yazınız.
Cevap:
yıkıntı: Yıkılan bir şeyin parçaları, kalıntıları, enkaz
yumak: Yuvarlak biçimde sarılmış olan
böbürlenmek: Övünerek kabarmak, üstünlük taslamak, kurulmak
b. Anlamlarını tahmin ettiğiniz kelime ve kelime gruplarının anlamlarını sözlükten, atasözleri ve deyimler sözlüğünden yararlanarak öğreniniz. Bu kelime ve kelime gruplarını kendi sözlüğünüze yazınız.
2. ETKİNLİK
a. Okuduğunuz metinden alınmış cümlelerdeki deyimlerin anlamlarını 2. “✔“ işareti koyarak belirleyiniz.
Cevap:
Allah’ın günü ev, okul, okul, ev.
Allah’ın günü : ( ) Allah’a ait olan özel gün.
(✔) Hemen hemen her gün.
Bakardım “birdirbir” deyip, koşa koşa gelerek orta yerde iki büklüm duran bir çocuğun sırtına…
iki büklüm durmak : ( ) İki sayısının şeklini almak.
(✔) Öne doğru eğilerek durmak.
Ayy, ev başımıza yıkılacak!
başına yıkmak : (✔) Harap etmek.
( ) Zor durumda bırakmak.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 86 Cevapları Ekoyay Yayınları
… böbürlene böbürlene bulutlara karışan dört köşeli, beşli, altılı uçurtmalara ne diyeceksiniz Bunlar hem göz hem akıl alır. Akıl koymaya başta.
gözünü almak : (✔) Şiddetli ışık sebebiyle gözü iyi göremez duruma getirmek.
( ) Aşırı biçimde etkilenmek.
aklını başından almak : (✔) Düşünemeyecek duruma getirmek, çok şaşırtmak.
( ) Başkalarının dediklerine göre davranmak.
başta akıl koymamak : ( ) Doğru yoldan ayrılmak.
(✔) Düşünceleri karmakarışık yapmak, kararsızlığa yol açmak.
… bahçede bir koşup zıpladım mı annem hemen pencereyi vurur, çığlığı basar:
“Bırak elinden onu! Terleyip hasta olacaksın. Sofulardaki evde yaptıklarını biliyorsun ya!”
çığlığı basmak : (✔) Çok kuvvetli şekilde bağırmak.
( ) Mümkün olduğunca sesinin az çıkmasını sağlamak.
Eski kadınlar çocukları zorla baş kaldırmaya zorladı.
baş kaldırmak : (✔) Uysal olmaya zorlamak.
( ) Buyruğa, haksızlığa karşı gelmek.
“Canım sıkılıyor.” dedin mi ilk söz: “Gel yanıma otur.”
canı sıkılmak : (✔) Yapacak bir işi olmamaktan tedirginlik duymak.
( ) Başkasına sinirlenmek.
Bir gün o dışarıdaki eğlencelerin yasaklanması, insanı kahkahalarla eğlendiren o oyunların özlemiyle kendimden geçerek:
“Öf, patlayacağım!” diye bağırmıştım.
kendinden geçmek : (✔) Bilinci işlemez olmak, kendini kaybetmek.
( ) Uykuya dalmak, uyuyakalmak.
b. Anlamlarını belirlediğiniz deyimlerin metne nasıl bir katkısı olmuştur? Yazar bu deyimleri kullanmasaydı metnin anlatımı nasıl etkilenirdi? Açıklayınız.
Cevap: İfadelerin daha anlaşılır olmasını, anlatımın zenginleşmesini sağlamışlardır. Yazar bu deyimleri kullanmasaydı anlatım sade ve sıradan olur, etkileyiciliğini kaybederdi.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 87 Cevapları Ekoyay Yayınları
3. ETKİNLİK
Okuduğunuz metnin konusunu ve ana fikrini yazınız.
Konu: Oyun oynayamamak | Ana fikir: Çocukların oyun oynama özgürlüklerini ellerinden almak, onların gelişimlerini olumsuz etkiler. |
4. ETKİNLİK
Okuduğunuz metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Metindeki kahramanın çocukluğu nasıl geçmiştir?
Cevap: Her gün okula gidip gelerek, oyun oynayamayarak geçmiştir.
2. Metindeki kahramanın özellikleri nelerdir? Metnin kahramanına benzeyen özellikleriniz var mıdır?
Cevap: Metindeki kahraman oyun oynayamadığı için üzgün ve annesine oyun oynatmadığı için tepkilidir. (örnek) Az da olsa benzerliğimiz var. Benim annem de araba çarpar, düşüp bir yerimi kırarım diye bisiklete binmeme izin vermiyor.
3. Metinde hangi geleneksel çocuk oyunlarından söz edilmiştir? Günümüzde bu oyunlardan hangileri oynanmaktadır?
Cevap: “Birdirbir”, “pişti”, “uzun eşek”, “tek mi çift mi”, “iplikten su yolu almaca”, “ten ten” , “el el üstünde kimin eli var”, “vay benim köse sakalım”, “eveleme develeme”, “deve kuşu kovalamaca”, “parmak ayırmaca”, “yokuş aşağı”, “seke seke ben geldim”, “çıngırağım hoş geldin”, “fış fış kayıkcı”, “duvarda top”, “cevizle vurup almaca”, “beştaş”.
Günümüzde bu oyunlardan “birdirbir”, “uzun eşek”, “fış fış kayıkcı” ve “beştaş” oyunları oynanmaktadır.
4. Metindeki kahramanın ve büyüklerin “oyun” kavramına bakış açıları nasıldır? Karşılaştırınız.
Cevap: Metindeki kahraman oyunsuz çocuk olmayacağını düşünüyor. Büyükler ise oyuna kendilerini rahatsız eden ya da çocuklarını hasta eden bir kavram olarak bakıyorlar.
5. Sizce “oyun” yazar için ne ifade etmektedir?
Cevap: Oyun, çocukluğun en büyük eğitim ve eğlence kaynağıdır.
6. Metinde anlatılan yıllardaki çocuk oyunlarıyla bugünkü çocuk oyunları arasında ne gibi farklılıklar vardır? Bu farklılığın sebepleri nelerdir?
Cevap: O yıllarda çocuklar oyunlarını diledikleri yerlerde, herhangi bir alete veya oyuncağa ihtiyaç duymadan oynayabiliyorlardı. Bugünkü çocuklar ise oyun oynamak için daha çok telefon veya bilgisayar kullanıyorlar. Oyunlarını özel oyuncaklarla oynuyorlar. Bu farklılığın sebebi ise gelişen teknolojidir.
5. ETKİNLİK
Okuduğunuz metinle ilgili üç soru hazırlayınız. Bunları arkadaşlarınıza sorunuz.
Cevap:
1. sorum : Yazarın evde oyun oynamasına niçin izin vermiyorlar?
2. sorum : Yaza için niçin okul evden daha eğlencelidir?
3. sorum : Yazar oyunsuz çocuğu neye benzetmektedir?
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 88 Cevapları Ekoyay Yayınları
6. ETKİNLİK
a. Okuduğunuz metinde yazar, yıllar önce başından geçen, onun düşünce dünyasında iz bırakan, tanık olduğu, unutamadığı olay ve kişileri metin aracılığıyla bizimle paylaşmıştır. Kişisel hayatı konu alan, kişinin yaşamından izler taşıyan bu tür metinlere anı denir. Anılar, samimi bir anlatımla ve öznel bakış açısıyla kaleme alınmış metinlerdir.
Şimdi aşağıdaki metinlerden hangisinin bir anıdan alındığını işaretleyerek gösteriniz.
Cevap:
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 89 Cevapları Ekoyay Yayınları
b. İşaretlediğiniz metnin bir anıdan alındığını nasıl anladınız? Yazınız.
Cevap: Yazar birebir tanık olduğu bir olay ve kişiyi bizimle paylaşmıştır.
7. ETKİNLİK
Aşağıdaki cümlelerde çoğul ekinin, eklendiği kelimelere temel anlamının(çokluk) dışında hangi anlamları kattığını eşleştirme yaparak gösteriniz.
Cevap:
8. ETKİNLİK
Videolarını izlediğiniz oyunlardan en çok ilginizi çekeni anlatınız. Oyunu anlatırken oyunla ilgili kavramları ve yeni öğrendiğiniz kelimeleri anlamına uygun kullanmaya özen gösteriniz.
Cevap:
(örnek)
Uçak oyunu bir ebeleme oyunudur, 7 kişi ile oynanır. Ebe diğer çocukları yakalamaya çalışır. Yakalanan çocuklar uçak gibi kollarını açarak dururlar. Duran oyuncu ebe tarafından yakalanmamış bir oyuncunun bacaklarının altından geçmesi ile çözülebilir. Oyun ebenin herkesi yakalaması ile biter.
9. ETKİNLİK
Hakkında bilgi topladığınız geleneksel çocuk oyununu aşağıdaki başlıklara göre kendi cümlelerinizle tanıtınız. Oyununuzu tanıtırken yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanınız.
Cevap:
(örnek)
Oyunun Adı | Oyunun Oynandığı Yer | Gerekli Malzemeler | Oyuncu Sayısı |
Mendil Kapmaca | Geniş bir alan | Mendil ya da bez parçası | En az 5 |
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 90 Cevapları Ekoyay Yayınları
Oyunun Kuralları
- Herhangi bir oyuncu mendili almadan rakibin sahasına geçemez.
- Belirlenen saha dışına çıkılamaz.
- On tur sonunda en çok mendili kapan takım kazanır.
Oyunun Oynanışı
Oyuncular eşit kişi olacak şekilde iki takıma ayrılır. Oyunculardan biri mendili tutan kişi olur. Bir takım sahanın bir tarafında, diğer takım da sahanın diğer tarafında yan yana duracak şekilde dizilirler. Tam ortada bir kişi elinde mendille durur. Mendili önünde duracak şekilde yukarıdan tutup sallandırır. Mendili yakalayacak kişiler hazır bekler. Mendili tutan kişi işaret verdiğinde her iki takımdan bir oyuncu mendili kapmak için koşar. Mendili kapan oyuncu kendi takımına doğru yerine geçmek için koşar. Diğer oyuncu, mendili kapan kişi yerine ulaşmadan ebelemeye çalışır. Ebelerse sayı alır. Ebeleyemezse diğer takım sayı alır.
GELECEK DERSE HAZIRLIK
Bilgisayar oyunlarının çocuklar ve gençler üzerindeki etkilerinin neler olduğuyla ilgili gazete ve Genel Ağ haberleri, dergi yazıları bulunuz. Bunun için “www.eba.gov.tr” ve “www.ailetoplum.aile.gov.tr” Genel Ağ adreslerinden yararlanabilirsiniz.
Bilgisayar Oyunlarının Faydaları ve Zararları Nelerdir?
Günümüzde teknoloji olanca hızıyla gelişmeye devam ediyor. Teknolojinin önemli nimetlerinden birisi olan bilgisayar, asıl işlevinin yanında zaman içerisinde oyun severler için de önemli bir konuma geldi. Öyle ki, bilgisayar oyunları dünyada büyük bir sektör halini aldı.
20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren insanoğlunun dünyasına giren bilgisayarla birlikte bilgisayar oyunları da geliştirilmeye başlandı. Bilgisayarın ana amacının yanında; kullanıcıların boş zamanlarını zevkli geçirebilmeleri için kullanıcılara bilgisayar vasıtası ile sunulan oyunların tamamına bilgisayar oyunu denmektedir. Bilgisayarın sahip olduğu teknolojik kapasite ile doğru orantılı olarak; bilgisayar oyunlarının oynanabilirliği değişmektedir.
Bilgisayar Oyunlarının Faydaları Nelerdir?
Günümüzde milyarlarca dolarlık bir sektör haline gelen bilgisayar oyunları, insanların hayatında önemli bir yer edinmiş durumda. Gençler vakitlerinin büyük bir kısmını bilgisayar başında geçirirken, orta ve ileri yaş gurubunda da oyun tutkunları bulunmakta.
Bilgisayar oyunlarının faydalarından ilki, kişinin boş vaktini keyifli şekilde değerlendirmesini sağlamasıdır. İnsanlar genelde bilgisayar oyunlarını rahatlamak ve mutlu hissetmek için kullanırlar.
Bilgisayar oyunlarının bir diğer faydası ise, kullanıcısının zeka gelişimine yardımcı olmaktadır. Bilgisayar oyunları, sorun çözme yeteneğini geliştirmektedir. Oyun arkadaşları ile sosyalleşme imkanı sağlamaktadır. Dikkati geliştirirken, detayları görme becerisini arttırır. ABD’nin East Carolina Üniversitesi tarafından yapılan araştırmaya göre bilgisayar oyunları fiziksel acı çeken hastaların acılarını unutmasını sağlamaktadır.
Ayrıca bilgisayar oyunları daha iyi bir el-göz koordinasyonu sağlar. Yapılan araştırmalara göre bilgisayar oyunu oynayan insanlar, cerrahi aletleri daha iyi kullanmaktadırlar.
Tüm bunların dışında bilgisayar oyunları; hızlı karar verebilme, yaratıcılık, geniş bir bakış açısı, konsantrasyon gibi bilişsel becerilerin gelişmesinde katkıda bulunmaktadırlar.
Bilgisayar Oyunlarının Zararları Nelerdir?
Bilgisayar oyunlarının yararları olduğu gibi zararları da bulunmaktadır. Oyun başında çok zaman geçirildiğinde beyin fonksiyonlarında yavaşlama, gerçek hayattan uzaklaşma ve sosyal bağlarda bozukluk meydana gelmektedir. Ayrıca göz bozuklukları, hareketsizliğe bağlı kilo alma ve sindirim problemleri de bilgisayar oyunlarının zararları arasındadır.
Bilgisayar oyunlarına aşırı önem gösterme neticesinde kişiler gerçek hayattaki sorumluluklarını aksatabilmekte ve bu da iş ve okul hayatında başarısızlığa neden olmaktadır. Ayrıca Psikolog Prof. Dr. Nevzat Tarhan; bilgisayar oyunlarının şiddete meyilli nesiller oluşmasına neden olduğunu belirtmiştir.
Bilgisayar oyunlarının faydaları ve zararlarını karşılaştıracak olursak, kişiyi gerçek yaşamdan soyutlaması nedeniyle, zararının faydasından daha tehlikeli olduğunu söyleyebiliriz.
“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 83-85-86-87-88-89-90 Cevapları Ekoyay Yayınları” beğendiyseniz sosyal medyada paylaşabilir ve aşağıda bulunan emojilerle duygularınızı ifade edebilirsiniz 🙂
?? çok güzel olmuş ellerinize sağlık?. ? ?. ?✨✨✨✨
Çoook güzel
Çooooooookkk güzel olmuş??
idare ediyor
ayne