Kitap Cevapları TIKLA
Soru Sor TIKLA
12. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları

12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 94

12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Sayfa 94 Cevapları Meb Yayınları’na ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.

12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 94

1. Tasavvufi düşüncenin oluşum dönemlerini yazınız.

  • Cevap: Tasavvufi düşüncenin oluşumu ve gelişimi üç aşamadan meydana gelir.

1. Züht Dönemi

  • Asr-ı Saadetle başlar. Sahabeden sonraki nesil ve tabiin devrini ve miladi 7. ve 8. asrı içine alır.
  • Tasavvuf kavramının ortaya çıkışı ve sufi deyiminin ilk defa kullanıma başladığı döneme kadar devam eder.
  • Bir zaman sonra Müslümanların dünya ve malına önem vermesi gibi nedenlerle bir grup Müslüman dünya nimetlerinden mümkün olduğunca uzak durup kendisini ibadete verdi.

2. Tasavvuf Dönemi

  • Hicri ikinci asrın sonundan tarikatların ortaya çıktığı zamana kadar olan üç buçuk asırlık dönemdir.
  • Cüneyd-i Bağdadi ve Beyazid Bestami bu dönemde yetişmiştir.

3. Tarikat Dönemi

  • Tarikatlar, hicri ikinci asırda ortaya çıkmış, hicri altıncı asırdan başlayarak sosyal hayatın bir parçası haline gelmiştir.
  • İbnü’l Arabi en büyük temsilcisidir.

2. Tasavvufi düşüncede Züht Dönemi’nin özelliklerinden üç tanesini yazınız.

Cevap:

  • Asr-ı Saadetle başlar. Sahabeden sonraki nesil ve tabiin devrini ve miladi 7. ve 8. asrı içine alır.
  • Tasavvuf kavramının ortaya çıkışı ve sufi deyiminin ilk defa kullanıma başladığı döneme kadar devam eder.
  • Bir zaman sonra Müslümanların dünya ve malına önem vermesi gibi nedenlerle bir grup Müslüman dünya nimetlerinden mümkün olduğunca uzak durup kendisini ibadete verdi.

3. Tasavvufun önemli konularından edep nedir? Açıklayınız.

  • Cevap:

Ehlullah, Hz. Resûlullah (sav) Efendimizin öğrettiği hem zâhir hem de bâtıni edeplere sımsıkı sarılmışlardır.

Seyri sülük esnasındaki sohbet, vird, hatme ve diğer zikirler zâhirî edepler içine girer.

Kalbin gaflet ve kötülüklerden temizlenmesi, nefsin terbiye edilmesi ve ruhun ilahi huzura yükselecek hâle getirilmesi de bâtınî edepler içine girer.

Edeb, her şeyi gereğince ve yerince yapmaktır. Bunun yolu da, bütün fikir ve fiillerde edeb abidesi, peygamberlerin imamı Hz. Resûlullah (sav) Efendimize uymaktır. Bütün Allah dostları, Hak yolunda ne elde etmiş iseler, Efendimizin edebine uyarak elde etmişlerdir.

Büyük veli Seriy es-Sakati (ks):

“Edeb, aklın tercümanıdır.” demiştir. Demek ki herkes edebi kadar akıllı, aklı kadar şerefli, şerefi kadar kıymetlidir.

Edebine göre yapılmayan şeyler ne kadar çok olursa olsun fayda sağlamaz. İnsan bir işin usulüne göre gitmez ise o işte ömrünü verse hayırlı bir sonuç alamaz.

Allah’ın yeryüzündeki şahidi ve hâlifesi olan ariflere hürmet kalpteki takvadan ileri gelir. Onlara karşı edebi koruyamayan kimsenin tasavvuf yolunda hiç bir nasibi olmaz.

Arifler: “Önce usul, sonra vusul” demişlerdir. Yani, maksadına ulaşmak isteyen kimse, önce o işin usulüne göre yola çıkarsa, hedefine varır, yoksa yolda kalır.

Büyük alim Abdullah b. Mubarek (ra) ne güzel söylemiş:  “Bizler daha çok ilme değil, daha fazla edebe muhtacız.”

4. Kültürümüzde etkili olan tasavvufi yorumlardan dört tanesini yazınız.

  • Cevap:

– Yesevilik
– Kadirilik
– Rifailik
– Mevlevilik
– Nakşibendilik
– Alevilik-Bektaşilik

İLAVE BİLGİ

Kadirilik: Kadirilik, Abdülkadir Geylani’nin görüş ve düşünceleri çerçevesinde oluşup yaygınlaşmış tasavvufi akımdır

Rifailik: Rifailik Ahmet Rifai (ö.1182) tarafından kurulmuştur.

Mevlevilik: Mevlevilik, Mevlana Celaleddin Rumi’nin görüşleri çerçevesinde oluşan tasavvufi akımdır.

Nakşibendilik: Nakşibendilik, Muhammed Bahauddin Nakşibend’in görüşleri çerçevesinde oluşmuş tasavvufi düşünce akımıdır.

Alevilik-Bektaşilik: Alevilik kavramı sözlükte; Ali’ye mensup, Ali’ye ait, Ali taraftarı gibi anlamlara gelmektedir.

5. Aşağıdakilerden hangisi tasavvufi düşünce için söylenemez?
A) Tasavvuf, kelime ve sistem olarak Hz. Peygamber zamanında mevcut değildi.
B) Tasavvufi düşünce Hz. Peygamberin emriyle oluşturulmuştur.
C) Tasavvufun hedefi nefsin kötü istek ve arzularından arındırılmasıdır.
D) Anadolu’nun İslamlaşmasında tasavvufi düşüncenin büyük etkisi olmuştur.
E) Tasavvufi düşüncede ahlak en önemli konular arasında yer alır.

  • Cevap: B

6. Tasavvufta, hakikate ulaşmak için bir rehberin öncülüğünde ve denetiminde çıkılan manevi ve ruhi yolculuk.
Yukarıda tanımı verilen tasavvufi kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mâsîva
B) Zahid
C) Seyr-u sülûk
D) Tezkiye
E) Zikir

  • Cevap: C

12. Sınıf Meb Yayınları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Sayfa 94 Cevabı ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.

☺️ BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER!
3
clap
1
love
1
unlike
0
happy
0
confused
0
sad
0
angry