10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Sayfa 588 Cevapları Meb Yayınları‘na ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.
10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Cevapları Sayfa 588
2. Halit Fahri Ozansoy, edebiyatçı arkadaşları ile olan anılarım anlattığı kitaplara Edebiyatçılar Geçiyor ve Edebiyatçılar Çevremde ismini koymuştur. Siz bir yazar olsaydınız anı türünde yazdığınız kitabın adını ne koyardınız?
- Cevap: Bu sorunun cevabı yoruma açıktır. Muhtemel cevaplar şöyle olabilir: Yaşadıklarım, Güzel Anların Anıları, Unutamadıklarım…
Metni okuyunuz ve soruları metne göre cevaplayınız.
Türk Edebiyatında Anı
Anı, gezi yazısı, günlük ve otobiyografi kaynağını yazarın yaşamından alan türlerdir. Bu türler çoğu kez birbiriyle iç içe geçen kümelere benzemektedir. Anı, yazarının yaşadığı ya da tanık olduğu olayları gözlem ve izlenimlerine bağlı kalarak anlattığı öğretici bir metin türüdür. Unutulmamak için yazılabileceği gibi gelecek kuşaklara bilgi ve tecrübe aktarmak için de yazılabilir. Nedeni ne olursa olsun gerçekleri aktarmada dürüst olmaya çalışmak anı yazarının önemli bir sorumluluğudur. Bu sorumluluğu üstlenen anı yazarı, eserinde meslek ve savaş anılarını ya da edebî anıları dile getirebilir. Bu bağlamda meslek anıları, savaş anıları ya da edebî anılar olmak üzere anıları çeşitli şekillerde sınıflandırmak da mümkündür.
Türk edebiyatında anı türünün gelişimine baktığımızda bu türün önemli ilk örneği Babür Şah’ın yazmış olduğu Babürnâme’dir. Ebülgazi Bahadır Han’ın Şecere-i Türktsi de bir anı kitabıdır. Divan edebiyatında anı türü bu ad altında kaleme alınmasa da çoğunlukla bu türün özellikleriyle benzeşen tezkire, menkıbe, vakayiname, tarih, seyahatname, sefaretname, ruzname ve mektup türlerinin içinde yer almıştır. Tanzimat Dönemi ile birlikte anı türündeki yazılar da artış göstermiştir. Ahmet Rasim’in Falaka adlı eseri bu dönemde karşımıza çıkar. Kaynağını Jean Jacques Rousseau’nun İtiraflarından alan, Ziya Paşa’nın Defter-i Amaii de anı türünde kaleme alınmıştır.
Türün Batılı anlamda en güzel örnekleri ise Servet-i Fünun Döneminde Halit Ziya Uşaklıgil’in Kırk Yıl, Saray ve Ötesi gibi yapıtlarıyla verilmeye başlanmıştır. Sonrasında Hüseyin Cahit Yalçının Edebî Hatıralar; Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Anamın Kitabı, Gençlik ve Edebiyat Hatıraları, Vatan Yolunda, Zoraki Diplomat, Politikada 45 Yıl; Halide Edip Adıvar’ın Türk’ün Ateşle İmtihanı, Mor Salkımlı Ev, Abdülhak Şinasi Hisarın Boğaziçi Yalıları, Boğaziçi Mehtapları, Geçmiş Zaman Köşkleri; Yahya Kemal Beyatlı’nın Çocukluğum, Gençliğim, Siyasi ve Edebî Hatıralarım; Falih Rıfkı Atayın Çankaya, Zeytindağı; Reşat Nuri Güntekin’in Anadolu Notları adlı yapıtları anı türünün unutulmaz eserleri arasında yerlerini almıştır.
Komisyon
3. Anı türünün Türk edebiyatındaki sanatçılar tarafından yaygın bir tür olarak kullanılmasının sebepleri sizce neler olabilir? Okuduğunuz metni göz önünde bulundurarak açıklayınız.
- Cevap: Anı türünde çok eser verilmesi ile ilgili olası cevaplar şunlar olabilir: Anı türünde yazılar oluşturulurken herhangi bir kaynağa ihtiyaç yoktur. Ayrıca olaylar, yaşamlar istenildiği kısımlarıyla anlatılır; bu da yazara anlatımda serbestlik sağlar. Anneler, babalar, öğretmenler ve büyükler yaşadıkları farklı, ilginç olayları hep anlatırlar. Anılar yaşamın her an içindedir, bu nedenle anı da edebiyatımızda çokça tercih edilmiş bir tür olabilir.
4. Okuduğunuz metinde adı geçen eserleri meslek anıları, savaş anıları ve edebî anılar olarak sınıflandırınız.
- Cevap:
10. Sınıf Meb Yayınları Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Sayfa 588 Cevabı ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.