10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Sayfa 53 Cevapları Semih Ofset Yayınları’na ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.
10. Sınıf Felsefe Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 53
Aşağıda verilen metni okuduktan sonra altta verilen soruları cevaplayınız.
Metodik Şüphe ve Temellendirme
Descartes (Dekart), çağdaş felsefenin kurucusudur. Descartes’ın amacı sağlam, kesin, güvenilir, açık seçik bir bilgiye ulaşmaktır. Bunun için bir temellendirme yöntemi izler. Önce felsefe geleneğini ele alır. Filozofların savunmuş olduğu görüşlerden şüphe eder. Sonra duyumlara yönelir. Mantıksal olarak onlardan da şüphe etmenin olanaklı olduğunu savunur. Çünkü duyularımız bizi pek çok defa yanıltmıştır. Sonra Descartes, uyanık mı yoksa düşte mi olduğunu belirlemek için herhangi bir ölçütün olup olmadığını inceler. Uyanık olduğumuzu belirleyenin uyanık olduğumuzu düşünmemiz olduğu fakat düşte de bunu düşünüyor olabileceğimizi söyler. Son olarak mantığı ele alır. Mantıksal kesinlikten dahi şüphe duyabileceğimizi savunur. Daha sonra şüphe edilemeyecek kesinlikte bir bilgi olup olmadığını sorar. Bu kesinlikte bir bilginin var olduğunu savunur. Bu, şu anda şüphe etmekte olduğudur. Eğer şüphe ettiğinden de şüphe etmiş olsaydı, yine şüphe etmiş olacağı için bu bir tür kendi kendini doğrulama olacaktı. Sonra şüphe etmenin düşünmek, düşünmenin de bilinçli bir öznenin edimi olduğunu savunur. En son olarak da “Düşünüyorum, öyleyse varım.” sonucuna ulaşır.
1. Descartes, kesin bilgiye ulaşmak için önce ne yapmıştır? Belirtiniz.
- Cevap: Temellendirme yöntemini izlemiştir. Sonra da duyumlara yönelmiştir. Mantıksal olarak ise duyumlardan şüphe edilmesini savunmuştur. Böylece her şeyden şüphe ederek düşüncenin bile şüphe uyandıracak bir eylem olduğu sonucuna ulaşarak düşünüyorum o halde varım der.
2. Descartes, bilgi görüşünü nasıl temellendirmiştir? Tespitlerinizi aşağıya yazınız.
- Cevap: Descartes Şüphe edilemeyecek kesinlikte bir bilgi olup olmadığını sorar. Bu kesinlikte bir bilginin var olduğunu savunur. Bu, şu anda şüphe etmekte olduğudur. Eğer şüphe ettiğinden de şüphe etmiş olsaydı, yine şüphe etmiş olacağı için bu bir tür kendi kendini doğrulama olacaktı. Sonra şüphe etmenin düşünmek, düşünmenin de bilinçli bir öznenin edimi olduğunu savunur. En son olarak da “Düşünüyorum, öyleyse varım.” sonucuna ulaşır.
10. Sınıf Felsefe Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Sayfa 53 Cevabı ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.