10. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları Meb Yayınları’na ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.
10. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 70
Buhûrîzâde Mustafa Itrî’nin dinî musikiye katkısını araştırınız.
- Cevap: Birçok padişah ve devlet adamından himaye gören Itri, devlet adamlarına yakınlığı sebebiyle bir dönem esirciler kethüdalığı yapmış, sarayda da musiki dersleri vermiştir. 1000’e yakın bestesi olduğu bilinmektedir. Bilinen besteleri içerisinden 10 tanesi dini eser, 4 adedi saz eseri (3 peşrev, 1 saz semaisi) 28 adedi büyük formlu din dışı söz eseridir (2 kâr, 13 beste, 8 ağır semai, 5 yürük semai). Itri’nin dinsel müziğe yaklaşımı ve yorumu, yeni bir tarzı yansıtmıştır. Bayram namazlarında toplu olarak okunan Segah Kurban Bayramı tekbiri, kutsal emanetlerin ziyareti sırasında okunan Segah Salat-ı Ümmiye, Segah Ayin-i Şerif-i Mevlevi, Nühüft Peşrevi Nühüft Saz Semaisi, Acem Yürük Semai, Acem-Aşiran Yürük Semai, Beyati Peşrevi, Rehavi Peşrevi, Bestenigar Beste, Beyati Beste, Buselik Beste, Mahur Beste, Segah Yürük Semai Maye Cum’a Salatı, Dilkeş-Haveran Gece Salası en çok bilinen eserlerindendir.
Hat sanatı örneklerinden oluşan bir sunum hazırlayınız.
- Cevap:
Hat, ince ve uzun yol, birçok farklı noktanın birleştirilmesi ile ortaya çıkan çizgi, satır veya yazı anlamına gelmektedir. Hat sanatı, Arap harflerinin zarif ve sade bir kompozisyon oluşturacak şekilde mürekkeple yalın olarak yazılmasıdır. Bu sanata güzel yazı anlamına gelen Hüsn-i Hat da denilmiştir. Hat sanatıyla uğraşan kişiye hattat adı verilir.
İslamiyet’in kabulü ile birlikte gelişmeye başlayan hat sanatı Osmanlı Dönemi’nde zirveye ulaşmıştır. İslam coğrafyasında dile getirilen “Kur’an Mekke’de nazil oldu (indirildi), Mısır’da okundu ve İstanbul’da yazıldı.” sözü Osmanlının bu sanata olan katkısını ve başarısını göstermektedir.
Yumurta akı ile cilalanmış aherli kağıt, kurutulmuş kamıştan bir kalem, neft isi ve Arap zamkından elde edilen bir mürekkep hat sanatının icrasında kullanılan malzemelerdir.
Hat sanatı simetri, oran, denge gibi matematiksel öğeler barındırır. Bu sanatın icrasında dikkat edilmesi gereken husus, estetik bir kompozisyon oluşturulmaya çalışılırken anlamlı bir metnin de ortaya çıkması gerektiğidir.
Hat sanatında; sülüs, tâlik, kûfi, divani gibi yazı türleri kullanılır. Yazılar boyutlarına göre celî, hurde ve gubari (toz) adlarını alır. Cami, türbe gibi dini mekânlardaki kuşak ve kubbe yazılarında celî kullanılır. Hat sanatının diğer örneklerini kitaplarda ve levhalarda görmek mümkündür.
Hat sanatı usta çırak ilişkisi içinde meşk adı verilen eğitimle kuşaktan kuşağa aktarılır. Hat eğitimi ortalama üç ile beş yıl sürer. Eğitimden geçen kişi, usta sanatçılar önünde sanatını icra ederek icazetname alır.
Amasyalı Şeyh Hamdullah (15.yy) ve oğlu Mustafa Dede, Hafız Osman (17.yy), Ahmet Karahisari, Ali Bin Müri’d es-Sufi (Fatih Camii Kitabesi), Mustafa Rakım Efendi (Nusretiye Camii Kitabesi), Katipzade Mehmet Ref’i Efendi (18.yy) hat sanatında öne çıkan isimlerdendir. Uğur Derman ve Hasan Çelebi ise günümüzün hat sanatı temsilcilerindendir.
Hat sanatı, geleneksel sanatlara olan ilginin artması ve kursların açılmasıyla son yıllarda yeniden canlanmış ve böylece yeni hattatların yetişmesine imkan sağlanmıştır. Üretilen hat sanatı eserleri çeşitli fuarlar ve sergilerde görünür olmuştur.
10. Sınıf Meb Yayınları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Sayfa 70 Cevabı ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.